dinsdag 31 maart 2015

Presentatie 2: Context - A Platform for Superheroes

Laten we even beginnen bij mijn WHY Waar zocht ik ook alweer naar?
In mijn vorige presentatie beschreef ik mijn why als volgende: Dat ik geloof in vernieuwende creatieve technologische concepten die voor verandering kunnen zorgen binnen de maatschappij. Technologie die ons dichter bij elkaar brengt, ons verbind en ons in staat stelt om elkaar op nieuwe manieren te kunnen helpen.

Transmedia was een vorm waar ik dat in vond. Een verhaal vertellen binnen één verhaalwereld over verschillende media; waarvoor je werkt met verschillende disciplines, je moet kijken wat die verbinding tussen die media zegt en hoe je je gebruikers zo ver krijgt om van het ene medium naar het andere medium te krijgen.

Altruïsme was mijn fascinatie waar ik mijn onderzoek mee begon. Zelf zie ik mijzelf best als een altruïstisch persoon; ik help graag anderen en haal daar veel plezier uit. Of dat nou altruïstisch is of niet.

In combinatie met mijn fascinatie en mijn drijfveer ging ik kijken naar platformen die de insteek hadden om hun gebruikers via het platform elkaar te kunnen helpen in diensten of spullen. Ik kwam uit op de term 'sharing economy'. Deze heb ik dan ook onder de loep genomen. Een economie die booming is, maar waar ook nog veel vraagtekens staan hoe het allemaal werkt.

Wat ik merkte bij de platformen die ik onderzocht was dat de platformen die goed aanslaan vooral heel praktisch en functioneel zijn en mensen niet echt in verbinding met elkaar brengen. Aan de andere kant meer idealistische platformen die niet voor iedereen zijn weggelegd. Of ze vragen gewoon meer van de gebruikers of de insteek (het verhaal en vormgeving) spreekt men niet aan. Daar zag ik een kans waar ik op in kon spelen.

Een platform met een pakkend verhaal en bijpassende vormgeving die een grote groep mensen aanspreekt en aanzet tot het helpen van elkaar. Mijn onderzoeksvraag luidde eerst.

Hoe ontwikkel ik een platform waarbij ik de gebruikers stimuleer op een toegankelijke manier samen te werken aan (of elkaar te helpen met) een maatschappelijk/sociaal/cultureel doel?

Nu zou ik deze willen herformuleren:

Hoe ontwikkel ik een platform waarbij ik de gebruikers op een toegankelijke manier stimuleer, door het gebruik van verhalende en gameplay-elementen, om elkaar te helpen.

Dankzij een eurekamoment kwam ik dan op het volgende concept: een platform voor superhelden. Waarbij iedereen een superheld kan worden. Door opdrachten te doen en missies te voltooien groei jij als superheld. Jij helpt mensen in de fysieke wereld waardoor jouw virtuele superheld sterker wordt.

Om tot ideeën en randvoorwaardes te komen waar mijn platform aan moest voldoen ben ik bezig geweest met een marktonderzoek (waar ik al iets over heb verteld) en vooral het interviewen van gebruikers van andere sociale platformen om te onderzoeken: wat motiveert hun, wat zijn hun ervaringen en wat zijn elementen die ze binnen de platformen die ze gebruiken goed of niet goed vinden werken. Daar kwamen al veel ideeën en randvoorwaardes uit waar mijn platform aan moest voldoen. Waarvan één van de belangrijkste ideeën ik nog wel vond was dat de anderen jou als held beoordelen. Jouw acties zijn zoveel waard als anderen jou geven.

Volgende stappen die ik nu moet nemen hebben te maken met vorm (moodboards, stijlboards), gameplay en interface om uiteindelijk tot een eerste prototype te komen. Uiteindelijk wil ik dan het eerste prototype playtesten om vervolgens een aantal iteraties te komen en uiteindelijk een proof of concept te hebben. Hiervoor hoop ik in ieder geval een werkende mock-up te hebben (HTML-code, web-app) maar ik ga wel voor een werkende app voor de smartphone. Hiervoor heb ik technische ondersteuning nodig, alhoewel er ook platformen zijn waarbij je betaald een app uit een aantal building blocks kan opbouwen. Daarnaast wil ik bij mijn eindpresentatie een toekomstplan presenteren en daarvoor wil ik in gesprek gaan met potentiële belanghebbenden zoals vrijwilligersorganisaties, ziekenhuizen of andere instanties.

Feedback


Wat zou jij als idealist willen bereiken? Waar zou jij intens gelukkig van worden?

-        Dat er een community ontstaat dat verder zou groeien.

Er zijn al heel veel instanties die vrijwilligerswerk doen. Wat is dan de doelgroep? Moet je een nieuwe userbase creëren, of een bestaande gebruiken? Vrijwilligersorganisaties?
Zit  er niet een paradox in iets doen voor een beloning, in combinatie met altruïsme?
Interessant om vrijwilligers te interviewen waarom ze het doen. Denk dat daar veel inherente beloningssystemen in zitten die je kan gamificeren.
Wil je een eenmalig gedrag veroorzaken? Of een andere mindset?

-        Ik zou het mooi vinden als mensen die het niet doen, door deze app het wel gaan doen.

Dus de eerste stap nemen. Ik zou dit soort dingen niet doen, maar door jouw applicatie  wel. Opeens ga ik iemand helpen, en wel vaker. Ik koop iets niet, maar door jouw ding wel. Die marketingwetten en beloningssystemen zijn interessant om te onderzoeken.
Denk dat je dit soort dingen ook al zonder techniek en een mock-up kan testen.
Veel apps functioneren niet als ze niet verbonden zijn aan een real-life ‘iets’. Dat hoor ik nu nog niet terug. Hoe parallel de app en real life elkaar versterkt.

Hoofdkwartier vrijwilligerscentrale zit op Janskerkhof. Meld je aan, participeer en observeer. Is de term superhelden wel goed om die erop te plakken?

-        Gaat het om de vorm of om het idee en credits te geven voor mensen die iets doen voor anderen?

Allebei.

Kabinet roept: ‘we zitten in een participatie samenleving.’ In jouw termen zouden ze zeggen: ‘we zitten in een superheldensamenleving.’ Die connotatie krijgt het bij mij.
Net als VOC-mentaliteit. Is ook dubbel; laten we iedereen lekker uitbuiten. Dat is tenminste ondernemerschap.
In die zin zit je wel met een interessant vraagstuk. Je moet echter oppassen wat voor terminologie, beeldtaal of taal je gebruikt.

Maar dat is goed. Door deze keuze te maken krijg je deze feedback.

Dat hangt samen met je vraag wie je doelgroep is. Het maakt uit of het voor 60-jarige is die toch niet zo veel te doen heeft of een 21 jarige die niemand helpt YOLO.


Hoe kan ik een ander overtuigen om vrijwillig voor mij te programmeren?  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten