dinsdag 24 maart 2015



Een tijd niet geschreven. Maar niet stil gezeten. Tijd om weer wat te delen en te reflecteren. 

Ik ben inmiddels verder gegaan met het idee van een platform voor superhelden. Een platform waar iedereen zich op kan aanmelden en een superheld kan worden. Door missies te nemen doe je goed en help je anderen. Daarvoor krijg je punten en kun je stijgen als superheld (jezelf upgraden) en nieuwe missies unlocken. 

Dit idee is ontstaan doordat ik onderzoek deed naar platformen en apps die random acts of kindness willen stimuleren. Ik voelde me echter niet verbonden met de platformen en niet gemotiveerd om iets te doen. Een app geeft je een random goede daad die je vervolgens kan gaan doen. Er zit geen drijfveer achter en geen pay-off. Daarnaast vind ik de vormgeving die bij deze platformen wordt gebruikt tenenkrommend.
Met mijn idee hoop ik een spel neer te zetten dat gebruikers motiveert om goede dingen te doen. Het spel moet daarom zo leuk zijn om te spelen dat de gebruikers echt verder willen. 

Zo ben ik nog op zoek naar een spelelement wat er voor zorgt dat spelers hun karakter willen upgraden. Een rede om beter te worden en nieuwe missies aan te nemen, bijvoorbeeld een battle-systeem tussen superhelden of een wereldwijde ranking.
Linksboven op bovenstaande afbeelding staat Help -> Upgrade -> Battle, wat resulteert in een wereldwijde ranking. 
Rechtsboven een skill-tree van de held voor de mogelijke missies die hij kan spelen. Zo kan een superheld verschillende kanten op (think World of Warcraft) en superkrachten vrijspelen.

Missies zouden bijvoorbeeld als volgt verdeeld kunnen zijn: 

Water missies:
- Haal een drankje voor een ander
- Was auto van buren

Tech missies:
- Bel opa/oma
- Help een oudere met hun PC. 

Aarde:
- Help een jongetje met een zandkasteel
- Ruim hondenpoep op van de stoep
Etc. 

Een dergelijk systeem moet natuurlijk wel goed uitgedacht worden. Een gebruiker moet namelijk ten alle tijden verder kunnen gaan met missies; ook als je niet op het strand bent om een jongetje te helpen met een zandkasteel. 
Daarnaast vraag ik me af of een spel als dit daadwerkelijk ook gebruikers overhaalt om goede dingen voor anderen te gaan doen. En wil ik mensen ook echt aanzetten tot fysiek contact? Of juist het platform gebruiken als een laagdrempelige manier om mensen via een live chat elkaar te kunnen helpen (zoals bij Be My Eyes).  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten