vrijdag 10 april 2015

Are we recording?

De afgelopen tijd heb ik een aantal interviews gedaan met gebruikers van verschillende sharing-platformen. Om er achter te komen wat deze mensen drijft om gebruik te maken van zo'n platform, wat goed werkt en wat niet. Om zo een goed beeld te krijgen waar ik rekening mee moet houden als ik mijn platform ga ontwikkelen.

De platformen die werden gebruikt waren:
- Peerby
- Blablacar
- Couchsurfing
- Airbnb
- Happy Deed
- Verschillende Facebookgroepen

De belangrijkste uitkomsten

Sociale Controle
Sociale controle is essentieel. De platformen zijn gebaseerd op vertrouwen en dit ontstaat door de sociale controle. Dit kan bereikt worden doordat het platform gekoppeld is aan Facebook, gebruikers een kopie van hun ID-kaart moeten opsturen, doordat de community een klein gebied betreft (bijvoorbeeld een wijk) of dat beide gebruikers een gemene deler hebben (bijvoorbeeld de HKU).

Categorieën
Bij Facebookgroepen die werden gebruikt door de geïnterviewde ontbraken categorieën. Zo raakten soms oproepen verloren in de groep.

Helpen van anderen
Gebruikers helpen eerder bekenden of vrienden dan vreemden. Echter het helpen van vreemden doen gebruikers wel in samenwerking met een vriend of vriendin.

Ervaring zorgt voor meer vertrouwen

Door het vaker gebruiken van de platformen vertrouwen de gebruikers elkaar sneller en zullen ze sneller geneigd zijn om iets vaker te doen (zoals iets uitlenen).

Uitgebalanceerde opdrachten
De opdrachten die je moet doen kunnen het platform maken of breken. Een goede balans is er nodig tussen de opdrachten. Iets kleins doen voor mensen die het echt nodig hebben of iets ludieks doen voor een vriend of vriendin zouden de meesten wel doen. Als het een echte klus zou worden dan wordt het meer écht vrijwilligerswerk of zelfs betaald werk.

Bewegingsvrijheid binnen het platform
Verplichte opdrachten die de gebruiker moet doen werkt averechts. Een platform kan de aanzet geven om iets te doen voor een ander, maar moet niet volledig invullen wat het moet zijn.

Vraag gestuurd
Gebruikers zijn sneller bereid om iets te doen voor een ander als diegene daar om vraagt. Een mogelijkheid om binnen het platform om hulp te vragen zou daarom een goede optie zijn.

You’re not alone
Het is leuk om te kunnen zien hoeveel andere gebruikers er in de buurt zijn en om deze community te zien groeien.

Het verhaal
De verhalen achter de spullen of diensten zijn het interessantst om mee te krijgen. Zo krijg je door een platform de verhalen uit je buurt mee die je normaal nooit te weten zou komen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten