dinsdag 14 april 2015

Waarom helpen mensen?

Waarom vrijwilligen mensen eigenlijk? Waarom zouden mensen via mijn platform anderen willen helpen? Daarvoor heb ik onderzoek gedaan naar motivationele systemen.

Professor psychologie aan de universiteit van Minnesota Mark Snyder verdeeld het als volgt:

Belangrijke waarden
De vrijwilliger handelt vanuit voor hem een belangrijke waarde, zoals humaniseren en het helpen van de minder bedeelden.

Begrijpende reden
De vrijwilliger wil meer leren over de wereld en technieken uitoefenen die weinig gebruikt worden.

Zichzelf verbeteren
Het individu zoekt naar nieuwe manieren om zich psychologisch te ontwikkelen door vrijwilligerswerk.

Carrièremogelijkheden 
De vrijwilliger hoopt carrière-gerelateerde ervaringen op te doen door vrijwillgerswerk.

Sociale reden
Vrijwilligerswerk om nieuwe sociale contacten te maken.

Beschermende reden
Het individu gebruikt vrijwilligerswerk om negatieve gevoelens, zoals schuld of persoonlijke problemen te verminderen.


Thomas W. Mckee, oprichter volunteerpower.com en schrijver van verschillende boeken over vrijwilligerswerk verdeeld het in 3 levels.

1. Eigenbelang
De meest voorkomende reden van mensen om te vrijwilligen. Ze hopen hier (indirect) iets door te krijgen: al is het een goed gevoel, meer kennis of baankansen.

2. Relatie
Het helpen van een vriend/vriendin die om hulp vraagt (kin-selection)

3. Geloof
Het geloven in het doel van hetgeen waar men als vrijwilliger voor werkt. Dit zijn de vrijwilligers die het fanatiekst zijn en anderen overtuigen om mee te doen.

Daarnaast geeft Mckee ook 'Seven Deadly Sins' wat je juist niet moet doen bij het winnen van vrijwilligers.

1. Verwacht niet dat mensen zich vanzelf aanmelden.
Vraag mensen om je te helpen. Mensen zijn vaak bereid om te helpen als ze gevraagd worden.

2. Doe het niet alleen.
Partner met organisaties. Deze hebben een netwerk dat je kunt gebruiken.

3. Richt je niet op mensen op langere termijn maar op teams voor korte projecten. 
Mensen zijn sneller bereid om iets voor een korte tijd te doen. In die korte tijd kunnen mensen een hart krijgen voor de zaak en voor een langere termijn werkzaam zijn.

4. 'Nee' betekent niet 'nooit'
Soms heeft iemand in het moment geen tijd maar wil hij/zij later wel meewerken.

5. Trap niet in de 'BIC' val.
'BIC' staat voor 'Butt In Chair'. Zorg er niet voor dat je alle posities moet vullen. Zo krijg je eerder ongemotiveerde mensen die meer tijd kosten om aan te sporen, in plaats daar van kun je beter de positie leeg laten en het werk verdelen.

6. Richt je op mensen, niet op posities. 
Laat mensen doen wat ze willen doen. Stop niet iemand op een positie waar hij/zij niet gelukkig wordt.

7. Geef de functies de juiste naam. 
Zo krijg je niet mensen met andere verwachtingen. Bijvoorbeeld een bioloog die erg begaan is met het doel van de organisatie en zich daarvoor wil inzetten om verandering te brengen,echter de functie draait om het werven van nieuwe mensen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten