vrijdag 10 april 2015

Het Tegenlicht


'Hoezo samen delen?' Dat was de titel van de aflevering Tegenlicht op 30 november 2014. Een lofzang had Tegenlicht de afgelopen jaren over de deeleconomie; de toekomst! In de laatste aflevering komt Tegenlicht terug op hun woorden.

Er vind namelijk een verschuiving plaats in de deeleconomie. Het mooie ideologische gedachtegoed
verandert naar nieuwe manieren om grote winsten te maken. Met Uber en Airbnb als grote voorbeeld.

Het oorspronkelijk idee van 'samen zullen we alles delen' verandert naar nieuwe manieren om ons leven nog meer te kapitaliseren. Platforms bieden gebruikers een plek om onderdelen van hun leven te kunnen verhuren, en daarmee maken (sommige) bedrijven mega-winsten op.
Daarnaast nemen de platformen geen verantwoordelijkheid voor de klant en geen verantwoordelijkheid voor de dienstverlener. Zij zijn enkel het platform waar mensen hun ding op kunnen doen.

Michel Bauwens, mede-oprichter van de peer-to-peer beweging, stelde daarom een kwadrant op om de platformen in kaart te brengen. In mijn volgende post zal ik mijn concept binnen dit kwadrant plaatsen.


Bauwens maakt zelf binnen de deeleconomie ook een onderscheid tussen huureconomie en commons. Waarbij een huureconomie gaat over een marktgoed en commons over een vrij en open gemeengoed. Hij zet ook het extractief kapitaal (waar je iets uit haalt) tegenover een generatief kapitaal (waar je iets aan toevoegt).

In mijn volgende post zal ik ook aan de hand van deze elementen mijn concept plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten