dinsdag 3 februari 2015

Split or Steal & Leon Tukker

Een tijdje geleden deden ze op radio 3fm een spelletje: 'delen of nemen'. Een bekend spelletje waarbij 2 deelnemers spelen om een prijs. Afzonderlijk van elkaar moeten de deelnemers een keuze maken tussen delen of nemen. Als beide spelers 'delen' kiezen, dan wordt de prijs verdeelt over beide spelers. Als één speler 'neemt' en de ander deelt dan gaat de prijs naar diegene die neemt. Als beide spelers 'nemen', dan krijgen ze niks.

Dit spelletje is afkomstig van de bekende speltheorie het 'Prisoners Dilemma'. Hierbij worden twee gewapende mannen opgepakt tijdens een misdrijf. De politie heeft echter niet genoeg bewijs voor een zware straf. Er zijn meerdere variaties op dit dilemma, maar ik neem even het voorbeeld uit dit filmpje. Als ze allebei zwijgen moeten ze een jaar de cel in. Als één bekend gaat hij vrijuit en krijgt de ander 3 jaar cel. Als beide bekennen krijgen ze ieder 2 jaar cel. Het interessante is dat vanuit het groepsperspectief beide zwijgen de beste optie is. Vanuit individueel perspectief is het daarentegen het beste om de ander te verraden.

Een interessante methode waar ik mogelijkheden in zie. In ieder geval iets dat ik kan testen en kijken hoe ik dit kan uitbouwen.

En dan nog even iets anders.

Een klasgenoot, Leon, is met iets soortgelijks bezig. Hij probeert onderlinge (echte) interactie tussen spelers te stimuleren door middel van een spel. Hij schetst bijvoorbeeld het scenario waarbij beide spelers gewond zijn, maar er is maar 1 pleister. Wat doen de spelers onderling? Proberen ze eruit te komen met rede of slaan ze elkaar de hersens in?

Ik hou 'm in de gaten.

Dat voor nu.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten