woensdag 6 mei 2015

Groenlicht Presentatie

Laat ik beginnen met dat ik helaas mijn onderzoek nog niet heb kunnen afronden voor deze presentatie. Er zijn namelijk een aantal essentiële stappen die ik helaas nog niet heb genomen. Ik zal wel zo duidelijk mogelijk proberen deze stappen te beschrijven en te plaatsen binnen de planning tot aan het eindexamen.

1. INHOUD je doelstellingen en je beoogde publiek helder hebt geformuleerd.


 Een platform voor Superhelden, werktitel HERO. Dat is mijn onderwerp. Een platform waar iedereen een superheld kan worden door anderen te helpen. Mijn doelstellingen alvorens de vorige presentatie zijn iets veranderd. Ik wilde mij richten op een werkend proof of concept (en wellicht een werkende applicatie) met daarbij een heldere case-video en een toekomstvisie. Inmiddels heb ik een gesprek gehad met festival de Beschaving en mag ik (na een ‘go’ bij mijn komende presentatie bij de Beschaving) mijn afstudeerwerk daar plaatsen. Ik heb hen een plan voorgelegd om een analoge versie van mijn platform te ontwerpen en daar hebben ze mee ingestemd. Mijn doelstellingen zijn daarom ook als volgt: - Een analoge vertaling van ‘het platform voor Superhelden’ op festival de Beschaving - Een toekomstplan: hoe vervolgens met de kennis van de analoge versie het om te zetten naar een platform. - Een case-video Mijn publiek waar ik me op ga richten zijn de bezoekers van festival de Beschaving.

2. ONDERZOEK laat zien hoe je de publieks ervaringen analyseert en gebruikt in je verdere uitwerking van het project.
 
Tot nog toe is mijn onderzoek voornamelijk theoretisch geweest. Waarin ik begon met het onderzoeken naar altruïstisch gedrag en uiteindelijk over ging in het onderzoeken van de deeleconomie. Daarvoor heb ik marktonderzoek gedaan en gebruikersinterviews gehouden. De gebruikersinterviews waren voornamelijk interviews die mij randvoorwaardes en ideeën hebben gegeven waar ik rekening mee moet houden met mijn uiteindelijke plan voor mijn platform. Zo was voor veel de sociale controle belangrijk. Als iemand met een vraag komt dat je ook zeker weet dat het echt is (door bijvoorbeeld aan FB te linken of ID-kaart gegevens in te vullen) De mogelijkheid om het samen met een vriend/vriendin te doen. Waardoor mensen sneller iets voor anderen zouden doen. En uiteindelijk dat er een hele goede balans gevonden moet worden in de opdrachten; waar de een juist sturing nodig heeft, heeft de ander meer vrijheid nodig.

3. VORM resultaten kan laten zien waarbij publieks ervaringen hebben plaats gevonden en dat je ook de publieks reacties kan laten zien.


Dat brengt mij bij het volgende en nog ontbrekende punt. Het testen van de daadwerkelijke missies. Het onderzoeken hoe ik de bezoekers van festival de Beschaving het beste kan motiveren. Hiervoor heb ik de volgende playtest opgesteld. Ik hoop een groep van totaal 60 playtesters te hebben. 20 krijgen een mail 20 een brief 20 een sms Hierin krijgen zij een aantal opties waarvan ze één, geen of meerdere opdrachten mogen uitvoeren. De opdrachten bestaan uit: - gesloten missie (betaal iemands koffie) met een verdeling iets dat geld kost/geen geld kost - open missie (help 1 persoon) - laat je inspireren door deze acties en bedenk zelf een actie De playtesters krijgen hier 48 uur de tijd voor om vervolgens hun actie/ervaring in te zenden met hun superheldennaam. Achteraf vraag ik ze de volgende questionnaire te beantwoorden en krijgen ze de vraag of ze hun actie willen laten delen op Facebook. Uit deze playtest hoop ik duidelijk te krijgen hoeveel invulling ik de gebruikers moet geven m.b.t de missies.  

4. REFLECTIE toont dat je in controle bent van je project en je voorlopige conclusies kan trekken.

Het praktische onderzoek ontbreekt dus echt nog. Daar moet ik nog onderzoek naar gaan doen. Ik denk wel dat het concept haalbaar is binnen deze korte tijd (het is schaalbaar).

Feedback:


Wat gebeurt er met de beelden? Waar kun je die terugzien?

Wat is de meest effectieve beloning? Wat krijg je er mee?

Wat betekenen meerdere helden? Ga je dat regisseren? Iedereen met maskers. Hoe groot gaat jouw bereik tot het creëren van helden op dat festival.

Zit er een serieuze ondertoon? Je kan niet alles afschuiven op de Beschaving. Ik zoek naar een diepere motivatie. Je hebt een sociaal maatschappelijke vraag. Het zou jammer zijn als het daar in blijft hangen. Het valt te combineren. Mapije verandert het gedrag van mensen (al is het maar voor even) om te zorgen dat mensen op straat wat liever voor elkaar worden. De focus naar de diepere laag mist nu nog, maar kan erin.

Eerste die iets doet is moeilijk. Als er een collectieve beloning is, dan gaan mensen meedoen.
De feedback is belangrijk.

De serieusheid van het project hangt af van wat je mensen vraagt om te doen. Dat bepaald de toon.

Je kan het zelfs persoonlijk maken. Dat je opdrachten verbind aan persoonlijke doelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten