woensdag 22 juli 2015

Playtest De Cape @ festival deBeschaving


Op 27 juni vond festival deBeschaving plaats. Op festival deBeschaving heb ik de vrijheid gekregen om mijn project uit te voeren en te testen. Ik kreeg volledige vrijheid om mijn ding te doen (na eerst natuurlijk wel gecheckt te worden dat ik niet té gekke dingen zou doen). Er was verder eigenlijk maar één restrictie: mijn project zou mobiel moeten zijn omdat er geen plekken meer waren op het festival voor een vaste stand.


Bovenstaand model had ik gemaakt voor mijn eindexamenpresentatie. Dit waren alle bouwstenen omtrent De Cape. Ik zal deze nu proberen te beantwoorden vanuit mijn opzet bij festival deBeschaving. 




De Activering



De Cape-kar
Samen met mijn team liep ik rond met de mobiele Cape-kar. Een bolderkar die volledig ingepakt was met bruin tekenpapier. Op de kar stond: '#draagdecape, een vereniging van alledaagse superhelden.
Superhelden die de uitdaging aangingen moesten hun superheldennaam op de kar schrijven. Zo werd naarmate de dag vorderde de kar steeds meer gevuld met namen van superhelden.


Kleding Cape-crew
Wij waren zelf zwart/wit (neutraal) gekleed, in de stijl van de vormgeving van De Cape.
Op onze borst droegen wij een naambordje met daarin bovenstaand logo zodat mensen ons daaraan konden herkennen en dat wij naar het logo konden refereren.




Gezocht bordjes
We liepen rond met kartonnen bordjes met daarop teksten waarmee aangegeven werd dat we op zoek waren naar superhelden.

Taalgebruik 1
Het taalgebruik had doorgaans een humoristische insteek. De gezocht-bordjes hadden teksten als:
- Wanted: Superhelden
- So You Think You Can Superman?
- Superheld gezocht
Ik had voor deze insteek gekozen omdat het ten eerste op een festival is, waar iedereen toch al in een vrolijke stemming is. En dat ik mensen met een leuke pakkende zin binnen wilde slepen. 

Het verhaal dat we zelf vertelde als mensen interesse toonde was:
'Wij zijn van De Cape, een vereniging van alledaagse superhelden. Wij zijn hier omdat wij continu slechte berichten op het nieuws zien en met alle superhelden hier op dit festival gaan wij een tegenbeweging maken: wij gaan een golf aan positieve berichten de wereld in sturen. Met alle superhelden hier op dit festival gaan wij deBeschaving redden. 

Foto's 
Als mensen de uitdaging aan durfden te gaan werden ze eerst in kostuum op de foto gezet. Er werden twee foto's gemaakt:
- Een foto met een polaroid camera die ze in een naambadge meekregen: als hun superheldenidentiteit voor het festival.
- Een foto met één van hun mobiele telefoons. Om de uitdaging aan te gaan moesten ze verplicht ook deze foto delen via facebook, twitter of instagram en daarbij vermelden dat ze de uitdaging van De Cape aangingen (in tegenstelling tot op de expo waarbij ik vanuit één punt de superhelden op de foto zette).  

Taalgebruik 2
Als de de superhelden op de foto gezet waren mochten ze een envelop uitkiezen met een missie.
De enveloppen hadden ieder wederom een spannende/humoristische tekst:
- You've got the super. Now the hero.
- Jouw missie begint hier.
- Weet je het zeker?
- Your' golden ticket.

De titel op de enveloppen waren misschien verschillend, echter de missie was hetzelfde.
Ze zouden 3 goede daden moeten uitvoeren tijdens het festival.
Hier heb ik in eerste instantie bewust voor gekozen omdat ik niet bepaalde groepen een makkelijkere missie wilden geven dan anderen, achteraf gezien had dit ook anders gekund.
De missies zouden bijvoorbeeld ook opbouwend kunnen zijn. Dat mensen al konden slagen met 1 missies maar hoe meer missies ze zouden uitvoeren hoe hoger ze gewaardeerd zouden worden.   

De missie in de envelop was het volgende:


Beste superheld (in wording),

Jij bent nu onderdeel van De Cape: een vereniging van alledaagse superhelden. 

Om een echte superheld te worden moet je echter eerst de uitdaging aangaan. 
Je mag dit alleen doen of met een superhelden-gezelschap.

Met alle superhelden hier op dit festival gaan we de beschaving redden! 
Negatief nieuws staat continu op de voorpagina. 
Wij gaan een golf aan positieve berichten veroorzaken. 
Hoe gaan we dat doen en hoe kan jij hier aan bijdragen?  

1. Maak een foto van jezelf als superheld
Deel dit via Facebook, Twitter, Instagram of mail (ik@draagdecape.nl)
Vermeld dat je de uitdaging aan gaat en gebruik daarbij #draagdecape

2. Voer 3 goede daden uit 
Het mag één van onderstaande zijn, maar je mag je eigen creativiteit ook laten gaan! 
Vergeet deze niet vast te leggen en te delen! (#draagdecape) 

- Koop iets te eten/drinken voor iemand naast je in de rij. 
- Geef iemand een compliment.
- Ruim iemands rotzooi op.
- Geef iemand een massage. 
- Maak iemand hard aan het lachen.
- Wijs iemand de weg. 
- Geef een knuffel.
- Laat iemand voorgaan in de rij.

3. Deel jouw 3 (of meer) goede daden met #draagdecape 
en wordt vereeuwigd op de ‘Wall of Heroes’ op www.draagdecape.nl

Heel veel succes!

Ga nu en draag de cape! 

Ik merkte dat iedereen bij het openen van de envelop in eerste instantie schrok van de hoeveelheid tekst. Maar naarmate mensen gingen lezen kwamen ze wel in het verhaal. 


Opdrachten

De opdracht
De opdracht die mensen dus meekregen was om 3 goede daden te doen en deze te delen via social media met #draagdecape.

In de missie stonden al een aantal voorbeeld-goede daden, maar mensen mochten ook hun eigen goede daden verzinnen. 

Het totaal aantal goede daden die zijn gedeeld via social media:
1x Massage
3x Compliment
3x Knuffel
1x lolly’s uitdelen
2x aan het lachen maken
4x Afval weggooien
1x Zonnebrand insmeren
1x Drankje voor een ander
1x Voor laten gaan in de rij

Totaal 17 goede daden

Alhoewel ik zelf wel mensen ter plekke goede daden heb zien doen, maar die uiteindelijk niet zijn gedeeld.

Afronding

Delen
Het delen van de goede daad heb ik bewust gekozen dat mensen dit konden doen via verschillende kanalen (bij deze aantallen zitten ook de posts met 'ja, ik accepteer de missie')
- facebook (12 x gedeeld)
- instagram (18 x gedeeld)
- twitter (6 x gedeeld)
- mail (0 x gedeeld)
Instagram werd het meest gebruikt, mail helemaal niet. Bij het terugzoeken naar de goede daden merkte ik dat de goede daden via facebook moeilijk terug te vinden waren. Daar werken de hashtags niet zo goed als twitter of instagram.

In tegenstelling tot eerdere tests heb ik op deBeschaving ervoor gekozen dat diegene die de goede daad doet deze ook deelt. Eerst was ik hier principieel tegen omdat je dan je eigen goede daden laat zien, terwijl het mooie juist is als iemand anders jouw goede daad waardeert.
De ontvanger hoefde in deze opstelling dus enkel de goede daad te ontvangen.

Beloning
De beloning voor de mensen die meededen aan de opdracht was dat ze op de wall of heroes zouden komen. Ik merkte dat deze beloning al voldoende vooruitzicht gaf voor mensen om aan de opdracht mee te doen. De wall of heroes kwam op de facebookpagina van De Cape én op die van deBeschaving.


Groter doel

Het grotere doel bestond op deBeschaving eigenlijk uit 2 zaken: 

1. Het verhaal
Het verhaal van de missie die de bezoekers meekregen: met z'n allen gaan wij deBeschaving redden.

2. De Cape-kar
Deze kar was eigenlijk om aan te geven dat er meerdere superhelden rondliepen. Om een 'wij-gevoel' over te brengen. 


Resultaten 

Uiteindelijk zijn er 28 superhelden-gezelschappen de uitdaging aangegaan.
1 > The Pussycat Collective
2 > Lombok Liefde
3 > Poffertjeskoning
4 > Sipje & Sopje
5 > ‪#‎hetbijelkaargeraaptezooitje‬
6 > Darth Vaders
7 > La Priris
8 > Heldinnen op Panty's
9 > Totally Space
10 > Fab Five
11 > Pink Panters
12 > Tijger Krrrijgers
13 > Helden Zonder Tom
14 > De Speeltuin Bitches
15 > Flinderlala
16 > Superzotters
17 > Danootje
18 > Power Puff Girls
19 > SGSuperheroes
20 > Oran & Ranja
21 > XOXO
22 > Mario!
23 > Fata Morgana
24 > Animatieteam
24 > Powerrr Girrrls
26 > Supernald
27 > Jim's Heroes
28 > Bombascha Superheldenteam

Van deze 28 superhelden-gezelschappen hebben 6 de missie volledig uitgevoerd. 

In mijn volgende post zal ik uitgebreider proberen te reflecteren op deze dag. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten