dinsdag 21 juli 2015

Playtest @ Expo Het Huis Utrecht


Na mijn eindexamen was mijn eerstvolgende playtest die ik kon uitvoeren vrij snel. Omdat ik merkte dat de vrijblijvendheid van het doen van een goede daad moeilijk was voor veel mensen dacht ik om het roer volledig om te gooien.

Expo dag 1 - De 2 minuten challenge

In plaats van dat mensen 'iets' mochten doen binnen 48 uur waarbij het niet uitmaakte voor wat en voor wie, heb ik het op de eerste dag van de expo als volgt gedaan. 

Bezoekers die mee wilden doen moesten de volgende stappen ondernemen.
1. Een outfit kiezen.
2. Een superheldennaam kiezen.
3. Een (alledaagse) superkracht kiezen.
4. De challenge aangaan. 

De uitdaging was dat de bezoekers binnen 2 minuten zoveel mogelijk goede daden moesten doen op de expo. Vervolgens zouden ze op de 'wall of heroes' komen en het aantal goede daden bepaalde de rang. 

Feedback: 

Het meedoen in een groepHet doen van de uitdaging in een groep zorgde voor de meeste mensen dat ze makkelijker een drempel over konden om iets (geks) te doen voor een vreemde. Daarentegen zorgde het wel voor discussies over welke goede daad te doen.

2 minutenDe korte tijd voor de uitdaging zorgde er voor veel mensen voor dat ze zich niet echt een superheld hadden gevoeld. Binnen de korte tijd kon je niet echt iemand helpen.
Voor velen voelde het toch te vluchtig.
De korte tijd zorgde er natuurlijk wel voor dat je meteen gepusht werd om een goede daad te doen. 

Kostuums 
De kostuums werkten goed voor mensen om ze over een drempel te krijgen. Met een masker en cape durfden mensen sneller iets te doen dan zonder.
Echter voelde het voor mensen wel minder echt, voor zowel de gever als ontvanger. Als een man in een gek pak je een compliment voelt dat toch anders dan zomaar iemand anders die ook op de expositie is.
Velen deelnemers voelden zich door de kostuums toch ook een beetje een 'clown'.
Dat kwam mede doordat de outfits misschien niet cool genoeg waren. Met een mooie cape, of dat je echt als batman eruit ziet, voel je je toch wel 'superder'. Je moet de superheld willen zijn.

Superkrachten
Deelnemers dachten bij het kiezen van een superkracht toch snel bij een 'echte' superkracht (bijvoorbeeld vliegen, onzichtbaar zijn of heel sterk).
Het bedenken van je alledaagse superkracht (lezen, schrijven, dansen) was moeilijk.

De goede daden
De goede daden tijdens de 2 minuten challenge waren voor velen leuk om te doen. Ze waren laagdrempelig en in combinatie met een groep en een kostuum goed te doen. Toch had niemand achteraf het idee dat ze nou echt een goede daad hadden gedaan.
Een superheld reageert op een situatie die hij/zij ziet - een probleem. Op de expositie waren er natuurlijk niet echt problemen. Wat heeft iemand daar nou nodig?
Suggestie: om incentive te creëren - problemen die superhelden kunnen oplossen.

Competitieve element
Het competitieve element werkte voor veel deelnemers wel om zich extra in te zetten. Het idee is natuurlijk wel tegenstrijdig met het principe van doen van goede daden. Een totaal aantal goede daden waar jij aan bijgedragen hebt zou mogelijk beter werken.

Overige suggesties/vragen

- Wie ben ik in het verhaal? Gewoon de cameraman of de Mr. X die superhelden rekruteert?
- Is er een villain om tegen te vechten als superhelden.
- Een checklist van goede daden om te doen ipv. een keuze uit meerdere goede daden - neemt discussie binnen groep weg.
- Een armband/sticker waar je naar kan refereren als superheld. Dat je 'undercover' bent, maar als je een goede daad doet kan refereren naar waarom je het doet.

Suggestie voor 48 uur kaartjes-challenge:
- Misschien moeten mensen éérst iets doen om vervolgens een beloning te krijgen. Als er al een goede daad wordt voor diegene is dat al een soort beloning voordat iemand überhaupt iets heeft gedaan.


Dag 2 & 3 - gerichtere 48 uur challenge

Wat ik had verwacht en uiteindelijk ook de uitkomst was gebleken na dag 1: er moest een middenweg gevonden worden tussen de 48 uur- en 2 minuten challenge. Ik moest een manier vinden om mensen meer sturing te geven binnen een bepaalde tijd, maar de daden moesten wel écht vanuit de deelnemers komen.

De uitdaging:
Deelnemers moesten, net als dag 1, weer dezelfde 4 stappen ondergaan voordat ze de uitdaging konden aangaan.
Het kiezen van een alledaagse superkracht was echter een vereiste én daarnaast ook de leidraad voor de uitdaging. Als iemand bijvoorbeeld heel goed kon zingen was de uitdaging om die superkracht in te zetten en daarmee binnen 48 uur iemand blij te maken.
Met het kostuum aan werd er een polaroid gemaakt van de deelnemers, die werd bevestigd aan de muur. Daarnaast werd er met #draagdecape ook een foto geplaatst online met daarbij de superheldennaam vermeld, de superkracht en dat deze superheld binnen 48 uur een goede daad zal verrichten. Vervolgens kregen de deelnemers een kaartje mee van de cape om deze door te geven als ze de goede daad uitvoerden en dat de goede daad dus voortgezet wordt. 

The Dynamic Duo zijn goed met ballen en zingen als de beste. Zij durven de uitdaging aan #draagdecape@draagdecape


Mousseman maakt een venijnige chocolademousse. Wie zal hiervan smikkelen #draagdecape


The Caped Kitty is een woordentovenaar en gaat de uitdaging aan! Purrr #draagdecape

Resultaat:
12 groepen hebben deze uitdaging gekregen waar 1 goede daad uit voortgekomen is.
Om echter nog goede feedback van de deelnemers te krijgen hierop komt er binnenkort nog een enquête naar de deelnemers

Eigen bevindingen
Wat natuurlijk de fout is geweest die ik heb gemaakt is dat de foto's online vanuit één account zijn gemaakt en niet vanuit de accounts van de deelnemers zelf, waardoor je in één keer een veel groter bereik hebt én dat de foto op de tijdlijn van de deelnemers zelf staat. 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten