woensdag 3 juni 2015

Interview Mapije



Marije de Wit, oftwel Mapije, is ook afgestudeerd IPD'er én een maker die mij altijd erg inspireert. Ze is altijd al bezig geweest met goede daden en ruim een jaar geleden heeft ze dat omgezet in Iets Liefs, een platform voor lieve dingen. Iets dat volledig in lijn ligt met waar ik bezig mee ben en genoeg reden daardoor voor een interview. 


http://mapije.com/

Met welke reden ben je Iets Liefs opgestart? Omdat ik merkte dat het doen van iets liefs mijzelf heel erg veel energie op leverde en andere er blij van werden. Het is dus eigenlijk een soort win win situatie waarbij iedereen blij wordt. Dit wilde ik graag delen met iedereen.

Heb je playtests uitgevoerd voor het opzetten van dit platform? Zo ja, wat waren deze playtests en wat voor conclusies kwamen daar uit?
Het ontstond nadat ik flessenpost in de grachten had gedaan en fietslampjes aan mijn bagagedrager deed met een bordje erbij dat zei: Fietsen zonder licht is gevaarlijk. Neem er een mee en plaats je bedankje op facebook.
De fietslampjes werden er flink afgepakt, maar niet een heeft een bedankje achter gelaten op facebook. 
Met de flessenpost kreeg ik wel heel veel leuke emails terug. Dat was echt fantastisch! :)Daarna heb ik nog samen met iemand een hoop dingen gedaan die allemaal op de website terug te vinden zijn (www.ietsliefs.com). Het was echt ontzettend leuk om te doen en ik raad het iedereen aan om ook te doen!


Hoe faciliteer je inzendingen bij Iets Liefs?
We krijgen niet veel inzendingen, de inzendingen die we krijgen worden meestal direct op onze facebook geplaatst door mensen. Meestal onthou ik zelf verhalen van mensen die mij iets liefs vertellen wat ze hebben meegemaakt of hebben gedaan en dan plaats ik het zelf. Mensen nemen er helaas de tijd niet voor. Op het begin vroeg ik vaak of ze het zelf wilde opschrijven en naar me wilde sturen, maar alleen een enkeling deed dat. Iedereen vergeet het in de drukte van hun dagelijks leven.

Wat zijn valkuilen die je bent tegengekomen bij het opzetten van dit platform? Dat veel mensen zich schamen om het op social media te zetten als ze iets liefs hebben gedaan. Omdat het voelt als: kijk mij eens goed bezig zijn. Mensen denken dan dat ze arrogant overkomen.
Mensen nemen de tijd niet om hun verhaal uit te typen, dit doe ik meestal zelf. Ik had hier een partner in, maar ben sinds een half jaar alleen hier in en daarom is het wat rustiger omdat ik ook niet altijd de tijd vind om het up to date te houden. Het is uiteindelijk iets waar je geen geld mee verdiend dus het komt altijd op de tweede plaats helaas.

Wat zijn jouw ervaringen met het motiveren van andere mensen om een goede daad (of 'iets liefs') te doen?Er is een groep mensen die het heel erg leuk vinden en staan te springen om mee te doen en dan heb je de sceptische mensen die het maar blij gedrag vinden en er vet chagrijnig van worden. Ik hoop ooit iets geniaals te kunnen verzinnen om juist die doelgroep aan te spreken aangezien de doelgroep die staat te springen meestal al bezig is met goede daden doen. Het is een mindset kwestie en sommige hebben die mindset en sommige niet. De kunst is om via een weg die bij de sceptische mensen passen hun mindset te veranderen, dat doe je dus niet door lieve dingen te doen, want dat is te veel te ver weg van hun bed.

Wat voor goede daden heb jij zelf verricht of zijn jou overkomen?oh man, dat is echt ontelbaar. Ik maak wekelijks de meest rare shit mee. Komt ook omdat ik natuurlijk opval met m'n jurken, maar op de meest onverwachtse momenten komen er plots mensen mij helpen met van alles. Ik heb zelfs gehad dat iemand (Arabisch) mij geld wilde geven omdat ie vond dat ik zo'n mooie ziel was, dat heb ik afgewezen uiteraard. Het leipste wat ik heb meegemaakt is een vreemde man die ik ontmoet in het vliegtuig naar Kaapstad. Hij was onderweg om naar een van de beste restaurants van de wereld te gaan en hij vroeg of ik mee wil. Hij heeft alles betaald. eten, reis, hotel overnachting, alles. Ik heb het hele verhaal naar je gestuurd op facebook.

Wat voor ervaringen met goede daden heb je ervaren op een festival? Alleen maar. Er worden heel veel games gespeeld met lieve daden op festivals. Bijvoorbeeld een soort moordspel maar dan met lieve daden. Mensen schrijven dan op kaartjes om een lieve daad te doen voor iemand anders. Dus jij verzint wat voor lieve daad iemand anders moet doen voor een vriend van jou. Je moet die persoon dan vinden om die lieve daad te doen en dan krijg je een punt. Diegene met de meeste punten wint.
Maar als je bijv. naar de trance scene kijkt, dat bestaat alleen maar uit goede daden. Dat is de kern van deze nieuwe vorm van leven in een community. Sharing is caring en dat soort dingen. en de burningman community bestaat uiteraard ook alleen maar uit delen en elkaar helpen. Zo hebben wij onderweg naar Afrikaburn 2 auto's geholpen met een lekke band.

Wat lijken jou geschikte goede daden/uitdagingen voor op een festival?Zoveel. Geef iemand wat te eten/drinken. Speel een korte gekke show voor iemand. Zing een liedje voor iemand.(serenade) deel gifts uit etc. etc. Ik heb ooit briefjes gemaakt met: "Wauw! Jouw outfit is echt te gek!! Je bent beautiful! (Geef dit briefje door aan iemand waarvan jij denkt dat ie er fantastisch uit ziet!)"
Op Lucidity festival in Californie had iemand een houten boom gemaakt met kettingen. deze kettingen zaten aan sloten en je moest een sleutel krijgen om een ketting er af te halen. Heel simpel maar enorm doeltreffend. Mensen waren vet blij! :)

Wat zou jij verwachten als je een heldendaad verricht en je dus aansluit bij De Cape: een vereniging voor superhelden?Dat we samen mogen brainstormen voor ideeen. ideeen die je uitvoert met elkaar om meer impact te veroorzaken.

Heb je voorbeelden van (eigen) projecten/makers/experimenten die ik nog moet zien?Check alle dingen op ietsliefs.com als je dat nog niet gedaan heb. Niet alles heb ik uitgevoerd, maar het is bedoeld als inpsiratie. Ik heb ooit een workshop gegeven aan een bedrijf wat echt een mega succes was. De hele bedrijfssfeer was veranderd nadat mensen in onze workshop iets hadden bedacht en gemaakt voor op de werkvloer. Deze workshop geef ik nogmaals in Juli op Over het IJ festival. http://mapije.com/v3/iets-liefs-workshop/

Verder nog ideeën/opmerkingen?Als je dit concept op festivals wilt doen, kijk dan uit dat je niet te veel regels verzint. Een festival is om te spelen, niet om regels uit je hoofd te leren. Laat de creativiteit ook aan het publiek over en geef ze alleen inspiratie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten